THUISWERKEN

30-10-2025

Ondanks het feit dat sommige bedrijven hun mensen verplichten om opnieuw full time op kantoor te werken, mogen velen onder ons toch nog (gelukkig) van huis uit werken. Misschien wat WorkTiPS hiervoor?

4 belangrijke ingrediënten om effectief, efficiënt en toch aangenaam te 'home worken'.

1) GEBRUIK JE AGENDA

  • Een goed werkritme helpt je om tegelijkertijd 100% je job te doen, duidelijk je werk- en privémomenten in te plannen en je work/life balance te bewaren/bewaken
  • Zorg dus ook voor pauzes tussen je verschillende taken. Dat doe je op het werk gemakkelijker. Er zijn veel technieken om dit vlot te laten lopen: een klassieke tijdsregistratie, eet-de-kikker, pomodoro, gettings things done (GTD), en nog vele andere
  • Tijdens die pauzes beweeg je best ook wat. Een korte wandeling, even de tuin in, of zelfs wat stretchoefeningen zorgen er mee voor dat je niet vastroest op je stoel

2) ACCOMODATIE, COMMUNICATIE EN TECHNOLOGIE

  • Zorg voor een goede werkplek. Als je geen apart bureau hebt, zorg er dan voor dat je alles hebt (of meer) wat je ook op kantoor ter beschikking hebt: een goede stoel, een goede houding en voldoende licht
  • Zorg ervoor dat je te allen tijde bereikbaar bent voor je collega's via Teams, Whatsapp, GSM,... (pauzes uitgezonderd) en vergeet ook het "koffiemachinekletsen" niet
  • Gebruik de technologie van vandaag om remote samen te werken aan dingen om je team gevoel niet te verliezen en misschien zelfs te versterken

3) INSTELLING

  • Zorg ervoor dat je niet een 'alleen-op-de-wereld-gevoel' krijgt. Neem af en toe zelf het initiatief om een 1-on-1 of team meetingetje te organiseren. Zorg er ook voor dat het niet té droog is en laat ruimte voor wat geklets en 'professional bonding'
  • Deel je resultaten, je vragen en opmerkingen zoals je dat op kantoor zou doen

4) VOOR TEAM LEADERS & MANAGERS (!)

  • Geef vrijheid aan je collega's en reken iedereen af op de resultaten. Iedereen werkt thuis toch een beetje op zijn eigen manier
  • Wees duidelijk over de momenten waarop mensen moeten beschikbaar zijn. Plan alles goed op tijd in
  • Rules for Tools: zorg dat iedereen weet dat je voor dringende zaken misschien best toch even belt en dat je bijvoorbeeld Whatsapp gebruikt voor de minder relevante zaken. (dat doe je op kantoor trouwens ook best zo...)
  • Behoud het contact en check regelmatig even of alles nog op wieltjes loopt
  • Respecteer de werktijden. En de pauzes.